Huellas de la Travesía: Río Negro
Marcha del Silencio / March of Silence
Colectivo FPPR Collective
VERSION EN ESPAÑOL
‘Marcha del Silencio’ es una obra que estudia la historia reciente de Colombia a través de la mirada de los integrantes del colectivo “Frente Post Punk Revolucionario” (FPPR). Combinando la memoria radial del país en contraste con sus paisajes ferroviarios derruidos, este video tríptico busca entender la relación que cada uno de los integrantes del FPPR tiene con un país que deja una huella indeleble en cada uno de ellos: Sandra como residente, Kostas como extranjero, y Santiago como miembro de la diáspora colombiana.
El video se compone de tres partes: 1) ‘Irradiación’ muestra la importancia de la radio en Colombia, y cómo se usó como herramienta de educación, entretenimiento e información, llegando a las áreas más remotas y montañosas de todas las regiones, formando la identidad cultural de la nación. 2) ‘Lo que hubiera podido ser’ estudia cómo la historia de Colombia hubiera sido muy diferente si la violencia política no hubiera desencadenado conflictos generacionales de más de un siglo y si las políticas de redistribución de recursos se hubiesen podido implementar sin una corrupción conservadora sistematizada. 3) ‘El pasado en el pasado’ recuerda los eventos que sucedieron después del asesinato del líder liberal Jorge Eliécer Gaitán, el 9 de abril de 1949, que desencadenaron el “Bogotazo”, y el comienzo oficial del período de la Violencia en el país. También muestra cómo a pesar de haber perdido el último tren, el país, y nosotros como FPPR, seguimos caminando hacia un futuro en blanco.
Con integrantes viviendo en tres países diferentes, el video se realizó en diferentes locaciones alrededor de Bogotá, y en la ciudad de Tampa, Florida, en los EEUU, y fue creado para participar en el 46º Salón Nacional de Artistas de Colombia en Ibagué, Tolima, bajo la curaduría inicial de Federico Daza.
VERSIÓN CORTA
‘Marcha del Silencio’ es un video experimental que explora la historia de Colombia a través de la radio y la naturaleza de los ferrocarriles en su paisaje montañoso. Lo que alguna vez fue un país prometedor, se descarriló tras el asesinato de Jorge Eliécer Gaitán en 1949, el candidato presidencial liberal. Colombia se vio inmersa en una guerra que la desgarró hasta la médula. Aunque hubo varios esfuerzos de reconstrucción, como la reforma agraria de 1961, siempre prevaleció la violencia. Las imágenes de vías férreas y estaciones de tren decrépitas en Colombia, en marcado choque con la imagen del performer principal deambulando por las vías del tren en un país del primer mundo, combinado con los recuerdos de la radio, crean un retrato nostálgico de un país que todavía está intentando salir de la crisis.
ENGLISH VERSION
‘March of Silence’ is a work that studies the recent history of Colombia through the eyes of the members of the collective “Post Punk Revolutionary Front” (FPPR). Combining the radio memory of the country in contrast to its ruined railway landscapes, this triptych video seeks to understand the relationship that each of the members of the FPPR has with a country that leaves an indelible mark on each of them: Sandra as a resident, Kostas as foreigner, and Santiago as a member of the Colombian diaspora.
The video is composed of three parts: 1) ‘Irradiation’ shows the importance of radio in Colombia, and how it was used as a tool for education, entertainment and information, reaching the most remote and mountainous areas of all regions, forming the cultural identity of the nation. 2) ‘What could have been’ studies how the history of Colombia would have been very different if political violence had not triggered generational conflicts for more than a century, and if resource redistribution policies could have been implemented without systematized conservative corruption. 3) ‘The past in the past’ recalls the events that happened after the assassination of the liberal leader Jorge Eliécer Gaitán, on April 9, 1949, which triggered the “Bogotazo“, and the official beginning of the period of Violence in the country. It also shows how – despite having missed the last train – the country, and we as FPPR, continue walking towards an open future.
With members living in three different countries, the video was made in different locations around Bogotá, and in the city of Tampa, Florida, in the USA, and was created to participate in the 46th Artists’ National Salon of Colombia in Ibagué, Tolima , under the initial curatorship of Federico Daza.
SHORT VERSION
‘March of Silence’ is an experimental video that explores the history of Colombia through radio and the nature of railroads in its mountainous landscape. What was once a promising country, got derailed after the murder of Jorge Eliécer Gaitán in 1949, the Liberal presidential candidate. Colombia got immersed in a war that tore it to the core. Even though there were several efforts to rebuild, such as the agrarian reform of 1961, violence always prevailed. The images of decrepit railroads and train stations in Colombia, in stark contrast with the image of the main performer wandering the train tracks of the first world, combined with the radio memories, create a nostalgic portrait of a country that is still trying to come out of the crisis.
Berlin New Wave Film Festival note on March of Silence winning Best Experimental Short, 2023:
“March of Silence” is a captivating and experimental exploration of Colombia’s recent history, skillfully told through the unique perspectives of the members of the “Post Punk Revolutionary Front” (FPPR). Directed and written by Santiago Echeverry, Sandra Liliana Rengifo, and Kostas Tsanakas, this triptych video delves into the cultural and socio-political complexities of Colombia, utilizing a blend of radio memories and the country’s railway landscapes.
The film is divided into three distinctive parts, each shedding light on different aspects of Colombia’s narrative. ‘Irradiation’ focuses on the pivotal role of radio in shaping the nation’s cultural identity, reaching even the most remote areas. ‘What could have been’ delves into the hypothetical scenarios that might have unfolded if not for the persistent political violence and corruption. ‘The past in the past’ revisits the aftermath of the assassination of Jorge Eliécer Gaitán, marking a turning point in Colombian history.
The juxtaposition of imagery, such as the decaying railroads in Colombia against the backdrop of the main performer navigating the train tracks of the first world, creates a powerful visual metaphor. The film offers a nostalgic yet critical reflection on a country that has grappled with crises and conflicts.
The collaboration of the FPPR members living in different countries adds a unique layer to the storytelling, highlighting diverse perspectives on Colombia’s history. The film’s experimental nature, blending historical footage, radio memories, and contemporary visuals, contributes to its immersive and thought-provoking quality.
“March of Silence” stands as an artistic and intellectual achievement, providing a poignant portrait of a country still navigating the aftermath of its troubled past. The filmmakers’ dedication to exploring Colombia’s history through unconventional means is commendable, making this experimental video a compelling and insightful piece.
Realización Tampa, FL (USA)
Video y performancia:
Santiago Echeverry @sechevere
Dirección de Fotografía y Cámara:
Jean Baptiste Hansali @jbaptiste_h
Asistencia de cámara:
Denis Vukosavljevik @denisvuko23
Producción:
Michael Snyder Sr. @michaelsnydersr
Realización Colombia
Concepto y rutas:
Kostas Tsanakas @kostas_tsanakas / Sandra Rengifo @oldnewflesh
Dirección de fotografía:
Kostas Tsanakas / Sandra Rengifo
Cámara y edición:
Sandra Rengifo
Producción general:
Juan Roberto Páramo @jrparamo
Producción Rio Negro/Útica – Cundinamarca:
Claudia Díaz / Valentina Ruiz @valentinalanegra
Asistencia general:
Juan David Mora Lozano @alt.cmd.esc
Colombia-USA ©️ 2022